Bokmalen

 
På listan över mina mål för 2015 fanns land annat punkten om att läsa fler böcker med. Jag har varit en bokslukare sedan jag knäckte läskoden, men åren med småbarn har gjort att jag liksom fallit ur mitt läsande en aning. Men oj vilken läsperiod jag är i just nu, de här nio böckerna har jag plöjt igenom under senaste månaden. Så tänkte ge dem snabbrecensioner här nedan, börjar med översta boken i högen och arbetar med nedåt:
 
Fortfarande Alice - Lisa Genova: Den här boken handlar om en medelålders kvinna som diagnostiseras med sjukdomen Alzheimers. Läsaren får följa hennes innersta tankar under resans gång och den här boken griper verkligen tag tycker jag. Jag blev nästan läskigt medveten om mina egna tankar i samband med att jag läste den här boken... Vacker och sorglig, och väldigt välskriven.
 
Postcard Killers - Lisa Marklund & James Patterson: En deckare som utspelar sig i Stockholm. En svenska journalist blir indragen i en mordutredning där ett ungt par kallblodigt mördar turister och åker från stad till stad i Europa. En riktig bladvändare, den här boken lade jag inte ifrån mig förrän den var utläst!
 
Yoga Girl - Rachel Brathen: En livsfilosfisk bok självbiografi/yogautövningsbok skriven av den numer världskända Yoga Girl. Jag fann så mycket fint för hjärtat och själen i denna bok att jag alltid vill bära den med mig. Kommer ta fram den då och då och läsa och få hjälp till livsharmoni.
 
Den man älskar - Emily Griffin: En bok i chiclit-genren om en nygift kvinna som stöter på sin första stora kärlek och hamnar i ett stort livsavgörande beslut där hon står mellan två män som betyder allt för henne på helt olika sätt. En bok som säkert många kan relatera till om man någon gång haft den där "stora ungdomskärleken" som på något vis bränt sig kvar på näthinnan...
 
Sophies historia - Jojo Moyes: Den här boken, den här boken är alldeles fantastisk. Jag älskade den verkligen. Den utspelar sig i två tidsepoker. Läsaren får följa den unga rebellen Sophie som lever i Frankrike under första världskrigert med ett stort och modigt hjärta, hennes man är ute i kriget och kärleken till honom gör att hon tar beslut som samhällets invånare inte vill stå bakom. Vi får sedan följa unga änkan Liv i nutidens London som har en målning av Sophie i sitt hem. Målningen som hennes allra viktigaste ägodel visar sig ställa henne i en position som får hela hennes liv att vändas upp och ned. Jag vill verkligen varmt rekommendera den här boken, kvinnornas livsöden grep tag om mitt hjärta...
 
Bröllopsnatten - Sophie Kinsella: En av mina favoritförfattare i chiclit-genren har skrivit en rapp och rolig bok om Lottie, en ung kvinna som inte vill något annat än att gifta sig. Hennes pojkvän sedan tre år tillbaka har dock inte fattat vinken alls, och när hon tror att han ska fria och han inte gör det så bryter hon med honom. Därefter tar hon några drastiska beslut som inte riktigt kanske blev så bra som hon trodde. Hennes syster Fliss utgör andra delen av handlingen när hon försöker sätta stopp för Lotties planer. En kul bok!
 
Längtan bor i mina steg - Klara Zimmergren: En självbiografisk bok om Klara och hennes starka längtan efter barn och den otroligt svåra vägen dit. Jag grät och skrattade med Klara boken igenom, så otroligt fin och stark bok om en kvinna som inget hellre vill än att bli gravid. Men också om frågorna och nästan "föraktet" till en kvinna i 35-årsåldern och uppåt som inte har barn, och om människor "ohyffs".
 
 
Britt-Marie var här - Fredrik Backman: Britt-Marie har levt i skuggan av sin man i hela sitt vuxna liv, när hon en dag lämnar honom börjar ett helt nytt liv för henne. Hon får för första gången ett jobb, och på något vis växer hennes självkänsla lite mer för var dag. Jag har läst alla Fredriks böcker och jag kan inget annat säga än att jag bugar mig inför hans suveränitet. Den här boken är inget undantag. Jag älskar Britt-Marie, och jag älskar Fredriks sätt att beskriva människor med alla dess unika egenskaper på ett humoristiskt men ändå sorgset sätt.
 
Denna dagen ett liv - Jens Andersen: En biografi om Astrid Lindgrens liv. Astrid är en person som fänglsat ett helt land, en hel värld med sina fantastiska sagor och sitt politiska engagemang. Jag tycker att hon är bland de viktigaste personerna som någonsin funnits. Den här biografin är detaljrik och noggrann. Jag älskar att läsa Astrid Lindgrens verk, och jag älskade också att läsa om henne och hennes person. 
#1 - - pearl1:

Hej ... Vad duktig du är som tagit upp läsningen igen..JAG, måste ha dig som förebild och ta tag i detta med...!! Har under 3-4 års tid försökt att "plöja" färdigt "Snö och Aska" av Diana Gabaldon som är en tegelsten i en serie av böcker från henne...
Har inte ens hunnit halvvägs med den. Detta trots att jag fixat nya läsglasögon, för sådana behöver verkligen jag...Serien är annars jättebra, hitintills . Första boken heter Främlingen..