Godaste saffransbullarna

 
Ska ni baka lussebullar framöver så vill jag verkligen tipsa om de här gobitarna. Vansinnigt goda alltså. Jag brukar baka en variant med mandelmassa, och i år adderade jag även vit choklad till mitt recept. Och det behövde jag inte ångra!
 
Mlisans saffransbullar med mandelmassa & vit choklad:
 
150 g smör
5 dl mjölk
1 gram saffran (två påsar)
1 paket jäst (för söta degar)
15 dl vetemjöl
1 ägg
1 dl kesella
2 dl socker
1/2 tsk salt
 
Smält smöret i en gryta, och tillsätt mjölken. Värm försiktigt tills vätskan når 37 grader, vispa ned saffranet i mjölkblandningen. Smula jästen i en bunke och rör ned lite av degvätskan i taget så jästen löser upp sig. Tillsätt ägg, socker, salt och kesella under omrörning. Tillsätt sedan mjölet lite i taget och knåda ihop degen.
Låt degen jäsa under en bakduk i 60 minuter.
 
Fyllning:
 
200 gram mandelmassa
125 gram smör (rumsvarmt)
1 msk socker
2 tsk vaniljsocker
100 gram vit choklad
 
Hacka chokladen, och blanda alla ingredienser till fyllningen.
 
När degen jäst klart är det dags att baka ut bullarna! Jag använde 3/4 del av degen till dessa bullar, och resten fick flickorna göra vanliga lussekatter av.  Kavla ut degen och bred på fyllningen. Vik sedan degen på mitten. Med en kniv skär du sedan 2 centimeter breda remsor av degen. Varje remsa delar du på mitten så det dubbelt så många remsor. Sedan tog jag kniven och gjorde ett långt snitt i mitten av varje remsa, inte riktigt ända upp men nästan. Då får du som "två ben" som du tvinnar åt olika håll och sedan knyter ihop till en knut - så bullen får sin fina form. Vill man inte göra så, så går det lika bra att rulla ihop hela degen och skära ut bullarna och lägga i bullformar. 
 
Lägg sedan över en kökshandduk och låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Sedan penslar du bullarna med ett uppvispat ägg och strör över pärlsocker, pinjenötter, hackad mandel eller något annat smarrigt som "topping".
 
 
De här bullarna, nygräddade med ett glas kall mjölk - jag behöver nog inte säga mer! 
 
#1 - - a n n i k a:

Mumsigt :D

#2 - - corneliaeriksson.blogg.se:

De ser magiska ut!