Good Food

 
Nog för att Kristin Kaspersen inte är någon utbildad kock, men hennes kokbok är riktigt bra. Kanske för att just "bra mat" verkligen intresserar mig. Jag vill servera så bra mat som möjligt för min familj, mindre gluten, mindre rött kött, mindre socker, mer vegetariskt osv. Men vi har inga förbud, vi bakar gärna något gott till helgen, och vi köper lite lördagsgodis, och visst äter vi pasta i alla fall en gång i veckan - men jag försöker ändå att tänka till när jag planerar veckans matsedel. För jag tror vi bygger starkare kroppar på det viset.
 
En av våra favoriter; Pulled Beef - Taco Style!
 
Att välja ekologiska råvaror är ju också viktigt för oss, men bara för att en vara är ekologisk så betyder det ju inte att den är bra för kroppen! Så att hitta en fin balans mellan den hälsosamma kosten - och det där lilla extra som jag verkligen tycker att man behöver ibland också - det är mitt mål med matplaneringen. Jag fuskar aldrig med fettet, vi använder riktigt smör, kokosolja eller olivolja i matlagningen, 40 % grädde i våra såser/grytor, och creme fraiche med hög fetthalt. Jag tror inte att det är boven i hälsodramat (fast man kanske man inte ska äta gräddsås sju dagar i veckan), utan snarare allt dolt socker som vi inte tänker på. Därför försöker vi äta så "ren mat" som möjligt, allt lagat från grunden med bra råvaror - men med utrymme för att med tidsbrist slänga ett gäng färdiga köttbullar i stekpannan ibland. 
 
Jag läser noga på innehållsförteckningar, låter mig inte luras av förpackningens yttre löften. Och det är nog den största förändringen jag gjort gällande kost sedan jag fick barn. Innan var jag inte alls noga med vad jag stoppade i mig. Men mina beslut gällande kost påverkar ju hela mina barns liv, så därför känns det viktigt för mig att ge dem ett bra och sunt förhållande till mat som möjligt. I vårt hus finns aldrig ett tvång med att äta upp maten, man äter tills man känner sig mätt. Man måste inte äta något som man inte tycker om, men vi testar och lägger lite på tallriken om det är något de inte provat förut. Jag vet inte om det är därför, men vi har två tjejer som smakar på nästan allt. De äter dessutom mycket grönsaker och tycker mycket om mat överlag.
 
Veckans matsedel:
 
Måndag: Kycklingtacos
Tisdag: Matvete & kesoröra
Onsdag: Tonfiskquesadillas, vitkålssallad
Torsdag: Kycklinggratäng med majspasta
Fredag: Krämig fisksoppa med curry
Lördag: Vegetarisk pyttipanna med fetaostkräm
Söndag: Ryssröra med ajvarsås
 
Ska lägga ut flera av recepten här på bloggen under nästa vecka! Tonfiskquesadillas är min absoluta favorit "snabbmat", så det ser jag till att alltid ha varor hemma till om det är bråttom någon eftermiddag. Lagas lätt på tio minuter och är såååå gott!