Mina mål och drömmar för 2015 - hur gick det?

Inför året 2015 skrev jag en lista med mål och drömmar som jag ville uppfylla under året. Tänkte att det nu var dags att se hur det faktiskt gick... So let's go:
  • Förverkliga en stor dröm - Den drömmen som jag ville förverkliga är fortfarande en dröm... Så bakläxa på den! Nog fanns viljan och drivkraften, men inte riktigt tiden. Prio fick ligga på annat.
  • Låta mina hemmaodlingar få växa, odla mer än någonsin själv och ta vara ordentligt på skörden - Ja! Vi utökade våra odlingar rejält i våras och kunde skörda mycket gott i höstas. Tråkigt nog blev det en kall sommar så det hade kunnat gå ännu bättre särskilt för mina stackars tomater. Men men, någon gång i oktober började de efter några veckor inomhus mogna till sig...
     
  • Ta itu med något som påverkar mig psykiskt negativt - Jag har inte tagit itu med det på det vis som jag hade tänkt göra. Men det har ändå blivit lite lite bättre. Jag tar små myrsteg framåt. Men det är ju bättre än ingenting!
  • Göra många fotoresor, små eller stora. Behöver inte vara mer än runt "knuten", bara det är jag och min kamera och få låta inspirationen flöda - Ja. Jag har tagit små turer, ofta till favoritplatser nära mig. Jag har så många... Och de är verkligen runt hörnet.
  • Läsa många böcker. Böcker är min tillflyktsort och något som får mig att må bra - Började året med att plöja igenom ett femtontal böcker på ett par månader. Sedan kom våren - och med det helt andra saker som upptog min tid. Det kanske måste få vara så under småbarnsåren, att böckerna får komma periodvis...
  • Umgås mer med mina vänner - Här kan jag med stolthet säga att det blivit så. Det har varit vänskapens år detta. Så underbart att tanka energi och glädje tillsammans med sina nära vänner.
     
  • Åka utomlands - Här var jag på väg. Satt till och med på flygplatsen, redo att lämna mina barn i fyra hela dagar för en tjejtripp i London. Men flyget blev uppskjutet och uppskjutet, och när vi missat halva semestern på grund av försenad flygtid så gav vi till slut upp och åkte hem igen. Fast utomlands kom jag förstås, flygplatsen som vi hängde på i över tolv timmar var ju Gardermoen... 
  • Släppa kontrollen och ansvaret då och då som jag tyvärr håller för hårt på i min mammaroll Jag övar. Övar övar övar på detta. Stundtals har det gått riktigt riktigt bra! Men ibland är jag där och petar och kontrollerar ändå... Så jag får fortsätta öva!
  • Göra något för att hjälpa andra som har det svårt Jag auktionerade ut fyra tavlor till högstbjudande och skänkte hela summan (det blev över 2000 kronor!) till Radiohjälpens insamling till människor på flykt. Fint att sätta igång något postivit och få slutföra, och eftersom alla inkomster här hemma går till mat på bordet för min egen familj så använde jag mig av något jag är bra på för att ändå kunna hjälpa... Vi hjälper varje vecka en tiggarfamilj med pengar och smått och gott i matväg. Ja så mycket vi kan avvara. Men det känns ändå fint och otroligt viktigt för mina barn att direkt från början i livet sörja för de som har det sämre än oss.
  • Göra en stor rensning i källaren och anordna en loppis för att sälja av allt vi inte behöver - Japp, vi körde loppis i vårt garage flera dagar i somras. Fick rensat hela källaren, och vi fick dessutom sålt en hel del. Det var ett riktigt roligt sommarnöje! Enya satt i kassan och fick ta hand om pengarna. Och det vi tjänade under dessa dagar använde vi för att göra mysiga sommaraktiviteter med Enya och Juni. Det var såklart största vinningen!
  • Måla och inreda Junis rum - Ja det gjorde jag! Hon fick en ljusblå botten på väggarna med lila stjärnor på. Det blev supermysigt, och nu har hon äntligen ett eget rum. Dock är det mest för lekning än så länge. För sängen står troget bredvid Tobbes och min...
  • Gå på ABBA-museét i STHLM - Ja, jag kom dit! Och nog var det en av de häftigaste upplevelserna i mitt liv. Magiskt!
     
  • Besöka fjärilshuset - Nej dit kom jag inte detta år!
  • Handla större delen av det vi behöver i klädesväg och husligt på loppis eller second hand för att hjälpa miljön och plånboken på samma gång - När vi behövt något nytt till hushållet så har jag alltid kollat på återvinningsvaruhuset på andra sidan gatan. Jag har handlat mina kläder på second hand, och när Enya gick upp en storlek köpte vi allt på loppis. Junifisen får ärva. Konsumtionssamhället gör mig rent av matt. Så jag är riktigt stolt över att säga att mina barn går i begagnade kläder nästan varje dag.
  • Utvecklas ännu mer inom bakning och matlagning, våga experimentera mer och lämna recepten åt sidan - Här har det hänt grejor. Jag som alltid tyckt om att laga mat, men som har haft svårt att gå ifrån recepten för jag har inte riktigt varit säker på smakkombinationer mm, har under året knappt tittat på recept. Jag har testat och gått på känsla, och oj vad mycket gott det blivit. Massa nya vegetariska favoriter har det blivit, och jag har försökt skriva ned när det blivit riktigt bra för att kunna gå tillbaka och laga samma igen.
     
  • Göra mer "hemmagjorda" livsmedel, t ex baka bröd, müsli - sådant som vi konsumerar mycket utav - Ja här har jag hållt igång. Müsli, matbröd, fröknäcke mm har det varit stor åtgång på och det har varit himla kul att baka och stå i köket. Jag har gjort egen saft och sylt, och nu till julen blev den hemmagjord glögg. Mycket sötebröd blir det också förstås, men det har jag alltid tyckt om att baka.
     
  • Fotografera på sätt som jag tidigare aldrig gjort, jag vill testa nya motiv, experimentera och misslyckas för att kunna utvecklas - Det jag har gjort som varit annorlunda detta året är att jag vänt bort blicken från det mest uppenbart vackra när jag varit ute och fotat. På det viset har jag fått motiv som jag annars skulle ha missat för att de stått i skuggan av en vacker solnedgång...
     
  • Fortsätta träna - Förutom ett bakslag under hösten nu när ungarna varit sjuka var och varannan vecka, samt jag själv känt mig risig i halsen från och till under hela hösten... Ja förutom det! Så har jag aldrig tränat så mycket som 2015. Innan sommaren vågar jag säga att jag var i mitt livs form. Så härlig känsla verkligen. 
  • Byta ut mer "farliga" saker i vårt hem till ekologiska giftfria produkter. T ex barnens madrasser och sängkläder Diskmedel, handtvålar, det allra mesta i våra köksskåp, och Juni har faktiskt blivit först ut i familjen med en giftfri madrass, vi önskade oss den i julklapp till henne av mormor & morfar. Det viktigaste är att vara medveten tycker jag, och det är jag. Sedan är det ju inte klokt för miljön i sig att bara springa och köpa massa nya giftfria produkter för att kasta bort det gamla. Det är ju inte alls ett miljötänk. Däremot så har jag inhandlat det mesta på återbruksbutiken, och lämnat in det jag inte längre vill ha där, eller gett till bättre behövande som flyktingarna. 
  • Försöka att bli av med mitt Cola Zero-beroende. Jag är så noga med att mina barn inte ska få i sig massa skit och gifter, men tyvärr ger jag mig själv en daglig dos - Nja. Här får jag skärpa mig... Det gick så bra i början av året. Men sedan föll jag tillbaka i gamla rutiner. Nya tag till 2016!
  • Göra mer saker tillsammans som familj - alla fyra! Smått eller stort, men gemenskapen är viktig Jag tycker faktiskt att vi blivit bättre på att umgås allihopa. Vi har haft många mysiga stunder här hemma, lekt ihop alla fyra. Vi har varit ute mer tillsammans också, lekparker, pulkabackar osv. Härligt!
     
  • Lyssna på mer musik - Ja! Under året fann jag en fantastiskt vacker gammal radio på loppis. 40 kronor betalade jag. Och vilken lycka det blev när den faktiskt fungerade. Den har sedan dess stått i vårt kök och varit igång dagligen. Vilket gjort att jag lyssnat på mycket mer musik!
  • Slappna av... Behöver jag fortfarande jobba med... (!)
#1 - - Elin & Loe :

Det låter som du haft ett bra år. Vilka fantastiska bilder du tar!

Svar: Åh tack snälla :)
Emelie Ögren

#2 - - Annsoh:

Hej! nu har jag kört igång Veckans blogg! skulle va jätte kul om du ville vara med! kram!

Svar: Vad kul! Ska kika in hos dig :)
Emelie Ögren

#3 - - Embla Sofia - Mamma, fotograf, DIY:

Vilka otroligt fina bilder!

#4 - - Embla Sofia - Mamma, fotograf, DIY:

Vilka otroligt fina bilder!

Svar: Tack snälla :)
Emelie Ögren

#5 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Kul att få läsa! :)