2017 - En årsresumé

Gjorde du något 2017 som du aldrig gjort förut? Såg Guns N Roses spela i Stockholm. Sprang Vårruset på under 25 minuter. Fångade mina innersta tankar på ett sätt som jag inte tidigare kunnat nå och började skriva dikter för att bearbeta alla känslor som flyger genom min kropp under en dag.Men störst; Flyttade till mitt allra första egna boende. Lärde mig att varannan vecka bo helt själv. 

Genomdrev du någon stor förändring? Hela mitt liv förändrades. För alltid. Jag separerade från mina barns pappa. Mannen jag levt med sedan jag var 19 år gammal. Som jag aldrig varit vuxen utan.
Jag har slitits itu och stoppat tillbaka bitarna, en i taget. Aldrig har något varit så smärtsamt. Att försöka förklara det i en årskrönika på det här viset är omöjligt.  Men det som kom ut på andra sidan var en starkare, lyckligare version av mig själv. Det här året har jag ömsat skinn, satt på mig en ny kostym. Och jag bär upp den med stolthet. 
 
 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Min underbara vän Josefin fick en son tillsammans med Tobbes bror Jon. Mina flickor fick alltså sin tioende kusin. En av de vackraste ungar jag någonsin sett, lille Emil <3
 
 

Vilket datum från år 2017 kommer du alltid att minnas? En kväll som ändrade mina perspektiv på livet och gav mig insikter så himla viktiga för min fortsatta utveckling; 15 Juli.

Men också; 8 september.

En underbar augustidag när jag och farfar tog en roadtrip genom ett Sverige i sensommarskrud. En av de bästa dagarna på hela året. Min farfar är min absoluta idol. En av de bästa människorna jag någonsin mött.

 Farfar & Farmor. Så stolt över att vara en del av deras arv.

Dog någon som stod dig nära? Ett år utan dödsfall nära mig. Så tacksam för det.

 

Vilka länder besökte du? I år har jag varit inom Sveriges gränser. Eller nej! Jag tog ju med Elin på roadtrip och guidade henne vilse i Norge... En av sommarens stora höjdpunkter. Vi skrattade så vi låg dubbelvikta i bilen. En liten omväg på sisådär 50 mil bara. Inget konstigt... ;)

Bästa köpet? Det här året har jag levt utan många saker. Utan teve, utan wifi, utan diskmaskin, utan värme (haha), utan en sabla massa "förnödenheter" som jag vant mig vid tidigare. Aldrig har det heller varit enklare att leva. Så årets bästa köp är bristen på köp. 

Men en sak som jag lagt pengar på är konserter. Och det har varit värt varenda krona. Guns n Roses, Håkan Hellström, Takida, Stiftelsen är några av artisterna jag sett/hört i år.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Alla underbara vänner och alla dagar med dem. Jag vet inte om jag skrattat så mycket något år i mitt liv förut. Och barnen. Inte bara mina egna juveler, mina syskonbarn Astrid, Alma & Erling är också en av mina aldrig sinande glädjekällor i livet. Så tacksam för dem!

 
 
 
 
 
 
Saknar du något under år 2017 som du vill ha år 2018? En roadtrip med mina syskon. Nisse & Joel. Det vore helt fantastiskt att få göra något tillsammans, bara vi tre.
 
 

Vad önskar du att du gjort mer? Ingenting. Hur sjukt det än låter. 

Vad önskar du att du gjort mindre? Det enda jag kan önska är att jag fått slita mindre. Men samtidigt. Slitet har gett mig så mycket i efterhand. Så jag kan knappt ångra det heller.

Favoritprogram på TV? Som alltid; Hela Sverige Bakar. Älskart! Är det något jag går absolut i gång på så är det bak och matlagningsprogram. Typ det enda jag någonsin skulle behöva se på.

Bästa filmen du sett i år? Utan tvekan. Skönheten och Odjuret. Alltså. Det var en av mina starkaste filmupplevelser någonsin. Jag har alltid varit väldigt fäst vid den sagan, och Disneys animerade version av filmen. Så när jag fick se denna var det med känslorna på utsidan kan jag lova. Jag skrattade av lycka och grät filmen igenom. Kunde knappt resa mig upp efteråt. Att prata var det inte tal på. Jag fullkomligt ÄLSKADE den. Några veckor senare fick jag en uppenbarelse om mitt liv och min framtid, baserat på den filmen - och fasen i mig. Allt stämde in. Allt har blivit så. Hur sjukt som helst. (Hej flumflum, men i min hjärna "it all makes sense!")

Bästa boken du läste i år? Läste en fantastisk bok som är skriven i brevform från en mormor till hennes barnbarn. Rekommenderar den varmt, den berörde mig till tårar på var och varannan sida. Problemet nu är att jag inte minns vad den heter. Men sjukt bra var den. Tyckte mycket om Fredrik Backmans
"Och varje morgon blir vägen hem längre och längre" också. Jag grät på var och varannan sida. Helt magisk.

Största musikaliska upptäckten? Oj vad jag lyssnat på musik i år. Alltså. Hela tiden! Musiken har varit min terapi. Håkan Hellströms musik hjälpte mig igenom så mycket det här året, men ockå Stiftelsen. Låtarna "Nu har vi varann", "Vildhjärta" samt "Darling". Jösses. De hade kunnat vara skrivna om mitt liv. Årets bästa låt; Tougher than the rest med Bruce Springsteen, för jag fann någon som är precis det. Tougher than the rest.

 

Vad var din största framgång på jobbet 2017? Vi har gått en språk och kunskapsutvecklande utbilning under hösten som gett mig väldigt mycket. Bland annat har den lett fram till att min chef fått upp ögonen för mitt sätt att skriva och uttrycka mig på i text, och jag kommer med anledning av det få en ny arbetsuppgift under 2018 som jag tycker känns hur spännande och rolig som helst!

Största framgång på det privata planet? Att jag vågade, lyssnade inåt för första gången på flera år. Lyssnade på riktigt. Fick stå emot alla "vad ska alla säga?-tankar" och inse att det spelar ingen jävla roll vad folk säger om jag ska må dåligt i hela mitt liv. 2017 var året när jag blev stark, inifrån och ut.

 
Största misstaget? Det har varit en del stunder jag kan se varit tvivelaktiga det här året. Men jag väljer inte att se dem som misstag. Snarare en snablans massa lärdomar. Jag behövde min frigörelse med allt vad den innebar... Ge ingen tid åt ånger. Det blir bra vad som än kommer.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare. Kan ni förstå? Trots all sorg och smärta jag gått igenom det här året, så har jag ändå varit gladare. Jag har känt en sådan urkraft och kärlek till livet och verkligen ALLT omkring mig. Jag har gråtit av glädje åt vitsippor och koltrastar, åt smultrondiken och regndroppar i min panna. Känt blodet vina i mina ådror. Berusningen. Av att bara få leva. Så vansinnigt tacksam. Aldrig någonsin har jag levt så mycket. 

 

Vad spenderade du mest pengar på? Mat & bak! Precis som föregående år. Och året innan dess... Jag älskar att stå i köket. Och i år har jag känt min mormors ande så nära mig i allt jag gjort. Hon, kvinnan som lärt mig allt jag kan om matlagning och bakning. Hon som tålmodigt hade med mig i köket varje dag från småbarnsåldern. Hon med de starkaste nävar jag någonsin sett. Och underarmar muskulösa av degknådande. Åh mormor!

Mormor som varit med mig hela året. I ALLT. Helt plötsligt finns hon nära mig. Trots att hon gick bort för fyra år sedan. Hon har lämnat små meddelanden till mig i form av recept och små noteringar. Som jag hittat precis i de där stunderna när jag behövt det som mest. Hon har viskat i mitt öra. Hjälpt mig förstå. Och hjälpt mig att anända bakningen som den bästa formen av terapi. Mormor, min ängel. Åh vad jag älskar dig!

 
Något du önskade dig och fick? Sinnesro. Och förståelse från mina närmaste. Jag skakade som ett asplöv den dagen jag skulle berätta för mina föräldrar att jag och Tobbe skulle gå skilda vägar. Men aldrig har jag känt mig så älskad som den dagen. "Du ska aldrig skämmas för något" sa min Pappa. Rakt in i hjärtat.
 
Mina föräldrar. Det finns inte ord som räcker, den tacksamhet jag känt gentemot dem under året som gått. Inte bara har de stått bakom mig genom allt. De har också hjälpt till på alla sätt möjliga. 

Något du önskade dig och inte fick? Ett superstort kinderägg.

Vad gjorde du på din födelsedag 2017: Jag ,Lovisa, Caroline & Frida gick på Takida & Stiftelsen-konsert i Karlstad, innan mötte vi upp Emelie G på middag, och dagen efter åt vi brunch på Plaza med Jossan. Det var en så himla fin helg och gav mig precis den energin jag behövde då. Åh som tårarna trillade till "Darling" och "Vildhjärta".

 

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Om jag hade sluppit såra någon annan för att rädda mig själv. Det hade varit fint.

Vad fick dig att må bra? Min familj. Vänner. Fotograferande. Naturen. Musik. Träning. Och alla miljoners triljoners tårar som trillat ned för mina kinder. De har vattnat min själ. Att kunna gråta åt allt det vackra i livet igen. Det har varit helt underbart.

 

Vem saknade du? Mina barn. Aldrig har något slitit så som att lära sig hantera att träffa dem varannan vecka. Men det finns inget jag kunnat göra på annat sätt när jag tittat i backspegeln. Idag har mina barn en lycklig mamma. 

Och mormor, morfar & farmor. De kommer alltid fattas mig. Men åh, vad jag har dem med mig. Precis i hjärtat. Precis hela tiden. 

 Mina älskade ungar vid min mormor och morfars grav. Jag berättar så mycket jag kan om dem för mina flickor. Vill hålla deras minnen levande. Och vad det tröstar fint när Enya ropar att hon ser dem vinka till oss från stjärnorna, eller när Juni stryker över min arm och tröstar när jag fäller någr tårar av längtan efter Astrid och Olle. "-Jag är här mamma. Det går bra"

De bästa nya människorna du träffade? Många nya bekantskaper blev det under året, några flyktiga och flera stycken som är här för att stanna. Jag har hittat några riktiga guldklimpar som jag kommer hålla hårt i. Men bäst av dem alla... Fredrik.

 

Mest stolt över? Mig själv. Och som alltid; mina barn. Min bästa vän Lovisa. Hon har också gjort en resa utan dess like. Hade vi inte haft varandra vet jag inte hur vi klarat oss. Hon är min allra bästa vän. Det vi har sitter så djupt rotat i min själ att jag känner henne som om hon vore en del av mina innersta tankar. Min absolut viktigaste person.

 

Högsta önskan just nu? Att mina barn får fortsätta leva i två varma trygga hem, få vara lyckliga fast i två familjer. Att deras liv för alltid är kantade av kärlek och att de aldrig tvivlar på det. Att de får vara så lyckliga som de kan. Jag önskar dem allt.

 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Förra året skrev jag: "Vila mer. Lyssna mer. Prata mer. Dansa mer. Förlåta mer. Älska mer. Pausa mer. Läsa mer. Kramas mer. Springa mer." Och jag har gjort precis allt det där. Jag vill inte ändra på något. Jag lever precis så som jag vill leva. Inga ursäkter för något.

(Men oooookej då. Ska jag göra något annorlunda så är det väl att bli bättre på att vattna blommorna.)

2017 - Tack för allt. Tack för sorgerna. Tack för lyckan. Tack för ångest. Tack för befrielse. Tack för berusningen. Tack för sångerna. Tack för att du har KÄNTS. 

 Här hamnade vi, mina flickor och jag. I en stuga på landet. Mitt i allt det vackraste. Med berg och skog & en av mina favoritplatser vid Fryken som närmsta granne. Här har jag byggt upp. Här blev jag stark.
 
 
#1 - - Linda:

Wow! Underbar läsning!! All lycka till dig ❤️