Adventskalendern

 
Jag är är inte riktigt bekväm med idéen om att barn ska få 24 små presenter innan det ens blivit julafton. Och då ska de helst överösas upp till knäna då med. Materiella ting är så oväsentligt egentligen... 
Jag vill heller inte att Enya ska äta choklad i 24 dagar i rad (även om de är pyttesmå!), det tycker jag att hon är för liten för. Lite lördagsgodis räcker för oss än så länge.
 
Men däremot ville jag ändå på något vis skapa en kalender just för traditionens skull och för att jag själv tycker att det är himla mysigt. Men då valde jag att göra en "juluppdrags-kalender" i stället. Varje dag får Enya en lapp med ett nytt uppdrag (med jultema) på. T ex; baka pepparkakor, skriva önskelista, baka julgodis, packa in julklappar, julpyssla, läsa en julbok, sjunga julsånger, klä granen osv. Och så gör vi det som står på lappen tillsammans. Jag har använt mig av både små och stora uppdrag och planerat in så att de lite mer tidskrävande ligger på helgerna då vi har mer "fritid" och då vi är hemma hela familjen samtidigt. 
Jag hoppas på att den här kalendern blir uppskattad, men det vågar jag nästan säga att den blir. Så förhoppningsvis blir "juluppdragskalendern" en tradition hemma hos oss, en som väger tyngre än leksaker och godis...
 
Hoppas att jag inte trampat någon förälder på tårna nu genom mina åsikter om presentkalendrar. Men de är ju just det; mina åsikter. Hur andra väljer att göra det är helt upp till dem, alla gör ju så som känns bäst för dem och deras barn. Däremot hoppas jag kanske på att jag sått ett litet frö... ;)
#1 - - Eleonor:

Jaaa och hur vanligt som helst att det dessutom ska vara choklad i kalendern varje dag. Dumma vanor tycker jag
Kram

#2 - - Ingrid:

Vilken trevlig ideè.Själv broderade jag en adventskalender till min dotter,och
hängde upp pyttesmå paket i denna.Men
inget godis.Tycker inte heller att dessa
chokladkalendrar är något bra.
Kram:Ingrid

#3 - - pearl1:

Vilken bra idé du har här... Ta "patent" på denna och kontakta olika företag som kanske kan lanzera....