Sportlovsfredag & nygräddade våfflor

 
Sportlovsfredag liksom nästan kräver nygräddade våfflor.
Det kände i alla fall jag och flickorna när vi satt och planerade middagsmaten i morse.
Vanliga våfflor, men också "djurvåfflor" från det fräsiga våffeljärnet som jag fick av Fredde i födelsedagspresent. Och jag kan ju lova att elefanter, giraffer och lejon går fett hem hos kidsen (det enda trista är att de inte alls blir frasiga i det våffeljärnet, det har inte lika hög temp som ett vanligt).
Vispad grädde och hjortronsylt till blev det för mig och F... Barnen lastade på jordgubbar och bananskivor på sina, de har visst inte fattat storheten i hjortron än. 
 
 
Fin fredagsavslutning. Dagen har för övrigt bjudit på lek hemma hos Junis bästis från förskolan. Där har vi trivts alla tre idag - flickorna med varsin syster, och jag med mamman Anna. Så himla mysig familj <3.
 
Bästa våffelsmeten för riktigt frasiga våfflor:
 
125 g smält smör
4 dl mjöl
2 dl mjölk
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 ägg
2 dl iskallt vatten
1 knivsudd vaniljpulver
 
Smält smöret i en gryta på spisen. Blanda  ihop mjöl, salt, bakpulver, vaniljpulver & mjölk i en bunke. Rör ned äggen. Vispa friskt! Låt smöret svalna lite innan du häller i det. Och precis precis precis innan gräddning häller du i det iskalla vattnet och vispar. Grädda på hög värme för extra fras!
#1 - - Miss Baby Peaches:

Gud så gott och vilken härlig bild!

#2 - - Josefin Nilsson:

Men åh vad gott med våfflor och superfin bild :)