Midsommar på Landet, idyll så det svider

När ögon glittrar så här. Ja då vet inte mitt hjärta till sig av kärlek <3
 
Om våra midommaraftnar är så idylliska så det rent av svider i ögonen? Så vansinnigt instagramvänliga att gemene man knappt orkar med härligheten? Ja. Precis så. Och just på grund av att det faktiskt inte är något tillgjort eller tillrättalagt över huvud taget. Det är på riktigt. Och det är min barndom. Och den återupprepar sig år efter år. Fast jag blivit 33 år gammal. Så får jag fortfarande bli ett barn på midsommarafton. Och jag kan inte tänka mig någon finare gåva.
 
I år var det mitt 30:e år vid Bygdegården i Elofsrud. Vi tog över mormor och morfars gård i Elofsrud när jag var 3 år gammal. Då axlade pappa rollen som mjölkbonde, och ett slit utan like påbörjades. Men också de finaste av barndomsminnen. Och ett av dem är alltså midsomrarna vid Bygdegården några hundra meter från vår mjölkgård.
 
Vi träffas varje midsommar för lunch och tårta hemma hos mamma och pappa. Sedan kommer Daniel med traktorn och den björkklädda hökärran och hämtar upp oss och så åker vi tillsammans med grannarna ned till Bygdegården. Där ansluter alla som vill och det brukar bli en hel del folk, både från trakten men även någon enstaka turist som fått nys om vårt traditionsenliga firande. Hästskovarpa, boll & pilkastning, fiskdamm och tombola. Café och kiosk,ponnyridning och avslutningsvis reses den pampiga midsommarstången och vi dansar tillsammans kring den.
 
Juni och jag fixade midsommarfikat, en rabarber och citronkaka med jordgubbar och lättvispad grädde till. Hållkäftengott.
 
Här blir vi upphämtade med hökärran, Daniel åker runt och hämtar upp bygdens barn (och alla vuxna som fortfarande tycker att åka hökärra är bland det roligaste som finns)
 
Här väntar de med pirr i benen på kärran! Mikaela fick en tösabet i var hand <3
 
Blommor i håret på midsommarfina ungar. Åh <3
 
 Min lilla midsommarkatt
 
Kan knappt minnas en midsommar när vi inte varit samlade alla tre. De är nog lätträknade. Mina bröder och jag <3 
 
Ponnyridning för de som vill, och för våra flickor som älskar hästryggen var det här en av dagens största behållningar!
 
Tha battle of Hästskovarpa! Hampus, Dan, Joel & Nisse körde interntävling mot varandra och gick all in!
 
Lillebror kör ut en av Pappas gamla skönheter <3
 
Kontrasterna i den gamla traktorn, de nyplockade blommorna. Livet <3