Att bedriva hemundervisning

 
 
 
Vissa saker har jag liksom aldrig reflekterat över. Förrän nu. Att bedriva hemundervisning till exempel. Det trodde jag väl aldrig att jag skulle göra? Och nu har jag gjort det i över en vecka. 
Med så himla flitiga elever, och jätteduktiga föräldrar som stöttar sina barns skolarbeten.
Jag är mållös faktiskt. Och så stolt så det värker i bröstet.
Det värker också av saknad till dem. Mina 11 underbara ettor. Och mina kollegor (men vi kör videomöten och har kontakt hela dagarna).
 
Ekeby Skola där jag arbetar är en friskola. Vi blev tvungna att tillfälligt stänga skolan (har dock haft fritids öppet men med låg bemanning) pga av nästan HELA vår personalstyrka var hemma för VAB eller förkylning. Och vi vet ju alla att i dessa tider så betyder det att man är hemma med minsta symtom. Jag har t ex haft en superpigg femåring, men som ändå har lättare förkylningssymtom. Vi har alla ett ansvar, och det bara tar man. Punkt.
  
Men hur har vi gått tillväga då?
Varje morgon får föräldrarna til mina elever ett mailutskick av mig där dagens schema är planerat och klart med tydliga instruktioner. Varje eftermiddag/kväll skickar föräldrarna in en rapport med bifogade bilder på barnens skolarbeten, samt beskriver hur dagen gått.
Vi använder oss både av digital undervisning och mer traditionell. Alltså det finns så mycket att hitta på som funkar superbra att göra hemma. Och i dagens läge med alla digitala verktyg har vi en stor fördel. Men jag har också fokuserat mycket på läsning, skrivning och att forska med mina elever. Och det behöver man ju inte en skärm för. Så det har blivit en varierad undervisning. Med alla ämnen kvar på schemat.
Vi har kontinuerlig kontakt via mail, och jag har även "telefontid" på förmiddagarna om de vill ringa för råd/stöttning eller frågor.
 
För de äldre eleverna i 4-6 så har lärarna dessutom kontinuerlig kontakt via Google Hang Out, där de kopplar upp sig med videolänk när det är lektion. Så jädra fiffigt.
För de elever som inte har egen dator i hemmet så har skolan lånat ut sina datorer.
 
Vi har på kort tid lärt oss så himla mycket, vi har samarbetat mer än någonsin, och vi har sett till att vår undervisning ska hålla hög klass trots att vi inte är på plats. Vi ska inte på något vis halka efter i undervsningsplanen pga detta.
 
Den bästa stunden varje dag har varit att få läsa alla rapporter från mina elever när de trillat in efter skoldagens slut. De har varit så himla duktiga. Och kämpat och jobbat på så bra. Och vi har fått videohälsningar och så fina ord från föräldrarna så jag har blivit rörd till tårar.
 
Är det något jag kan säga efter denna vecka så är det att jag är så stolt.
Stolt över oss på Ekeby. Stolt över vår ledning.
Stolt över våra föräldrar.
Men inte minst; Stolt över våra elever.
Ni är bäst <3
 
Och nu håller jag mina tummar och tår för att vi ses IRL (som kidsen säger) snart snart snart!
 
 En av mina favoritplatser på jorden. Tänk att här fick jag en stor extrafamilj och vänner för livet <3