Goooodaste morotsbrödet

 
Alltså det här brödet är så gott att jag skulle kunna äta det till frukost varje dag i resten av mitt liv. Receptet kommer från Underbara Clara, och jag har endast modifierat mängden havregryn (i originalreceptet används 1 dl, men jag är så förtjust i havregryn i bröd att jag ökade på, och det funkade superbra - blev inte smuligt alls).
 

Morotsbröd med honung:

5 dl mjölk

50 g jäst

0,5 dl rapsolja

2-3  stora finrivna morötter

1 tsk salt

2 rejäla matskedar honung

8-10  dl vetemjöl.

1 dl grahamsmjöl

2 dl havregryn

2 msk linfrön

1 msk sesamfrön


Smula jästen i en bunke och värm möjlken i kastrull till 37 grader, och blanda i mjölken i bunken tills jästen lösts upp. Blanda sedan i morötter, honung, salt och olja. Arbeta sedan i mjölet men spara lite till utbakningen. När degen är välarbetat - lägg över en bakduk och låt jäsa i 30 minuter.

När degen jäst, baka ut den och lägg i långpanna. Skär snitt över pannan (så att bröder bildar fyrkanter) och nagga med en gaffel. Lägg över duk och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Grädda sedan i 15 minuter, ugnen skall stå på 220 grader.

Ett nybakat morotsbröd med en skiva ost samt ett glas kallt mjölk till, ja det är himlen på jorden för en liten stund...