Att få vara en fluga på Josefs vägg

 
Under två veckors tid fick jag den äran att vara en fluga på den här mannens klassrumsvägg. Han heter Josef Kurdman, och jag är så vansinnigt glad över att jag fått chansen att möta honom och få lyssna till hans föreläsningar, lektioner och fina snack med eleverna på vår skola.
Jag skrev om våra veckor med Josef på facebooksidan som jag driver för Skäggebergsskolan:
 

"Det tog en liten stund.
Att samla intrycken.
Från någon som påverkat.
Jag pratar om Josef Kurdman.
Som gästspelade hos oss på Skäggeberg.
Och lämnade verkliga avtryck.
Hos både elever och personal.
Hans lektioner väckte något.
Många tankar, men också många känslor.
Som åskådare slängdes jag mellan skratt och tårar.
Och en stor portion stolthet.
När jag hörde hur eleverna resonerade.
Om fördomar, rasism och att ta ansvar.
Ansvar för varandra.
Ansvar för sin egen skolgång.
För sitt eget liv.
Josef väckte något hos oss.
Genom sin fingertoppskänsla.
Genom att möta eleverna med respekt.
Genom att han delade erfarenheter.
Från sitt eget liv, men också från ungdomar han mött.
Jag låter elevernas egna ord tala;
”Jag önskar att han kunde vara kvar längre”
”Han gjorde skillnad i klassrummet”
”Det blev liksom lite trevligare med honom här”
”Vi kommer sakna honom”
Vi är så tacksamma att vi fått äran att ha Josef hos oss.
Och som Josef själv säger.
Vi sitter alla i samma båt.
-Sverigebåten.
Nu är det upp till oss.
Att ro tillsammans <3

”Josef Kurdman är författare, föreläsare, debattör och har medverkat i ett stort antal radio- och tv-program. Han arbetar sedan flera år med integrationsprogram inom skolvärlden, kommuner, stadsdelar, företag och olika myndigheter över hela landet. Josef har fått många priser för sitt arbete och för sitt stora engagemang i kampen mot rasism.” "