Stora Nappslutardagen

 
I dag tog min stora tjej ett stort steg. Hon slutade med napp. Vi var på utflykt i dag till mariebergskogen i Karlstad. Där finns det massa bondgårdsdjur, och hos minigrisarna finns en stor nappbehållare där barn får lämna sina nappar när de ska sluta med dem. Vi var där i somras, och då tittade vi på napparna jag & Enya och pratade om att det är där man lägger dem när man ska sluta med napp. Sedan dess har vi pratat om det då och då för att hålla det färskt i minnet. Och i dag var det alltså dags...
 
En stolt tjej lade ner alla sina nappar i behållaren. När hon skulle sova förut valde hon i stället att ta med några gosedjur till sängen och det funkade jättebra. Kanske blir det lite jobbigt om hon vaknar i natt, men jag hoppas på att gosedjuren skänker tröst, och en varm kram från mamma förstås...
 
Jag funderade lite fram och tillbaka på det där med om hon skulle få välja en present till sig själv för att hon klarat att sluta. Men valde sedan att inte göra så, jag tänker att det är bra att lära barn tidigt att man inte alltid måste få något för allt man gör i livet. För mig känns det mer rätt. Att sluta med napp är ju ett steg i att utvecklas till "lite större". Det i sig får vara belöning nog. Och en massa uppmuntran ;).
#1 - - pearl1:

Kan inte komma ihåg att jag hade napp (58 år)..!! Däremot en "snuttehandduk"....LoL..

#2 - - Ingrid:

Hoppas att det gick bra för Enya att sova utan napp?
Kram:Ingrid