Vegetarisk linsgryta

Jag tycker att det är väldigt härligt att vi fått in så mycket vegetarisk kost i vårt hus, minst en måltid i veckan skall vara helt vegetarisk. Och det röda köttet som vi förr i tiden säkert åt 5 dagar i veckan är nu nere på ca 1 dag/veckan - grymt (vi äter mycket fisk & kyckling)!
 
 
 
Ett supersmarrigt recept på linsgryta som jag brukar använda mig av titt som tätt kommer här:
 
1 stor morot
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1/2 chili
2 dl creme fraiche
1 frp krossade tomater
2 dl röda linser
4 dl vatten
Salt & Peppar
 
Riv moroten och hacka lök, chili och vitlök. Häll i lite rapsolja i botten av en kastrull och låt moroten, chilin och löken fräsa i den. Häll sedan på linserna och låt fräsa med en liten stund. Tillsätt vatten och krossade tomater. Låt koka upp och puttra tills linserna är färdigkokta (ca 20 minuter). Rör sedan ned creme fraiche och krydda med salt och peppar.
 
Servera med pasta.
 
Och till Juni blev det samma gryta, fast jag tog av till henne innan jag saltade. Hon gav den högsta betyg, slevade i sig en stoooor portion!