Att förvandla en vägg

 
När jag började på min nya arbetsplats i augusti möttes jag av lokaler med tomma väggar. Vita tomma väggar. Inte ett dugg inbjudande för en 1-3 åring att mötas av den synen (eftersom det inte ens var särskilt inbjudande för en 29-åring!). Jag vill skapa en förskoleavdelning där man trivs, där man blir glad av miljön - en miljö som ska vara lekinspirerande, samtalsinspirerande och fin att se på. Här ser ni ett av mina projekt under hösten när det gäller att förvandla vita väggar. Jag började med att klippa ut siffror i fina färger, laminera och sätta upp. Ovanför dem satte min kollega upp alfabetet. Det skapar fina lärtillfällen då barnen går och räknar, tittar på bokstäver och vi kan samtala om dessa och lära.
 
Sedan satte jag upp en sol och ett par moln. Och barnen samlades genast. "-Vad kan det mer finnas på himlen?" frågade jag, och barnen satte igång "- Ett flygplan!" "-Regndroppar!" "-Åska och dunder!" "-En flygande bamse!" lät det. Så idag har vi tillverkat regndroppar med glitter på, målat ett flygplan och fixat blixtar. Till veckan ska en flygande bamse komma upp också. Jag tänker att väggen kan bli hur stor som helst, vi kan addera mer och mer till denna sagovärld som vi tillsammans skapar. Barnens fantasi vet inga gränser. Och vad glad man blir av lite färg!