THE LIST

 

THE LIST

 Namn: Emelie Cecilia Ögren
 
HAR DU?

Folköl i kylen:

Ikväll finns där bara cola & mjölk. Mums liksom!

Något husdjur:

Dammråttor och spindlar...

En favoritsötsak?

Choklad. Helst i kladdkaksvariant, eller brownie <3

Puder på dig:

Nej.

Några framtidsplaner:

 Inga större mer än att mysa järnet i soffan till en bra film, med cola från kylskåpet och brownies från frysen. Ja men ni hör. This girl has got a vision!

Några MVG:n:

Från gymnasiet; Svenska, Engelska, Foto, Religion. På högstadiet hade jag även Matte, men kunskaperna svalnade av tror jag bestämt... 

Något beroende:

Kaffe. Från att inte druckit en droppe fram till 30 års ålder är jag nu en tvättäkta kaffetant.

Fikat idag:

Japp! Toscakladdis som en fin kollega bakat till fredagsfikat <3

Nagellack:

Nej, målar sällan naglarna. Är oftast om någon av flickorna kommer på att de vill ha som jag kan göra mig till och måla mina också.

Någon vän som bor i ett annat land:

Nej. Inte för tillfället! Har haft en del vänner utspridda i världen, men de har alla styrt kosan hem till Sverige igen.

VEM?

Avskyr du:

Inte någon egentligen. Men det finns ett par personer som jag ogillar skarpt. Som leker med andra människor, sårar, bedrar och beter sig allmänt vidrigt. De får gärna vara så långt bort från mig som möjligt.

Delar du mest minnen med:

Min allra käraste vän, Lovisa. Det finns ingen som känner mig så utan och innan. Under skinnet liksom. Vi har hängt ihop sedan 6-årsåldern. Många minnen blir det. Hon har berikat mitt liv.

Längtar du mest efter:

Mina barn, varje stund de inte är hos mig. Men också; Att få känna mig liten i någons famn. Jag har ett stort närhetsbehov har jag insett. 

Stör du dig på:

Dammsugare. Alltså djävulens påfund. Tycker inte att de uppför sig som jag vill... Och gnäll. Kanske världens jobbigaste ljud... ;) 

Gosar du med:

Mina barn. Och mina bästa vänner. De får stå ut med en hel massa gos. Tycker också om att stryka händerna över naturens under. Vackra blommor, sandstränder, klippor...

Lagar mat:

Jag, men med finfin hjälp från två små.

Diskar:

Jag. 

VILKEN?

Tidning läser du:

Vego, Mama, Sunne-Nytt, Fryksdalsbygden

Buss åker du oftast:

Åker typ aldrig buss... Ska jag till stan så blir det tåg för det mesta. Och här ute på vischan där jag bor måste man ha bil!

Dag fyller du år:

27 januari. Förintelsen minnesdag. Min mammas födelsedag också. Jag är världens bästa present. Och jag låter henne aldrig glömma det.

Årstid föredrar du:

Åh. Jag är en årstidsälskare. Det är växlingarna i dem som jag älskar allra mest. Så att välja en enda vore som att välja ett favoritbarn.

Stad är du uppväxt i:

I lilla lilla byn Elofsrud, som i sin tur tillhör lilla byn Västra Ämtervik, i kommunen Sunne, Värmland.

VAD?

Gör du nu:

Fredagsmyser "all by myself" i soffan. Barnen sussar sött på övervåninen efter en mysig fredag tillsammans med tremänningarna.

Är bra med dig?

Min omtanke om människor omkring mig och min starka kärlek till alla de mina. Får också ofta höra att jag sprider glädje. Jag tycker också om mina HSP-egenskaper med förhöjd känslighet, det berikar mig tycker jag. Min förmåga att se världen som en vacker plats, att minsta grässtrå kan beröra mig, att lyckorusen i mitt liv duggar tätt på grund av det. Det är så himla fint att få ha den kraften.

Är dåligt med dig?

Tappar tålamodet vid för många intenstiva intryck, tankspridd, och pissigt humör vid PMS...

Vill du arbeta med:

Jag har verkligen funnit mitt kall som lärare. Det känns helt rätt, som om jag alltid varit menad för det. Skulle vara spännande att vidareutbilda mig inom yrket...

Är roligast just nu:

Att jag gått och blivit med sambo, min kära Lovisa har flyttat in (åtminstone med halva foten) hos oss. Och att Juni är tre år. Alltså, ingen ålder är väl så vansinnigt jobbig och samtidigt vansinnigt rolig som treårsåldern? Alltså sakerna som kommer ur hennes mun, älskade, påhittiga, knäppa lilla unge.  

Har du på dig nu:

Hoodie & svarta jeans. Samt en stor mysig filt pga av frusenhet.

Äger du för skor:

Ett par lila converse. Ett par bruna sommarskor. Ett par svarta kängor. Samt ett par rosa foppisar. Thats it tror jag. Ändå är hallen FULLBELAMRAD. Men det är mest gummistövlar, Frost-dojor & foppisar i miniformat som dräller där...

Har du för storlek i skor:

37

Läser du för bok:

Björnstad av Fredrik Backman. ÄLSKAR alla hans verk. Absoluta favoriten är "Min mormor hälsar och säger förlåt"

Ska du göra nu:

Men typ äta ihjäl mig på brownies.