Fars Dag, och en tur längs mina förfäders historier

 
Min fina Pappa Tomas. Far, morfar & farfar - allt i ett liksom. Idag har vi firat honom men också min bror Joel på fars dag. Mamma bjöd på god middag och vi fixade efterrätten - En riktig kaloribomb till Cheesecake samt en Skrädmjölskaka med röda vinbär.
 
Efter att vi alla hamnat i mat och efterrättskoma kikade vi på mammas senaste fynd inom släktforskningen.  Sedan fick vi en skattkarta över kyrkogården av mamma så att jag och flickorna skulle hitta till en av våra förfäder - Olov Jonasson.
När vi kom hem satte vi på oss regnjackor och gav oss ut på promenad för att tända ljus på hans grav. Kartläsaren Enya ledde oss rätt och vi fann graven direkt.
Så fint att också få fira en far från långt tillbaka i släkten på fars dag.
Vi gick förbi min morfar och sade grattis och kärleksyttringar också . Så fint att ha hans grav så nära nu från vårt nya hus, vi tar svängen förbi kyrkogården ett par gånger i veckan när vi är ute och promenerar!
 
Stöpaforskaka fast med röda vinbär istället för lingon... Jag är så förtjust i skrädmjöl i bakverk. Mums!
 
En hitte-på-cheesecake där jag tog en massa goda grejor och blandade ihop till en mäktig liten bit salighet! Nutella, kolasås, karamelliserade nötter med flingsalt....Alla goda ting är tjugosju.
 
 Receptet ska jag skriva upp, och kanske får det hamna i mina drömmars framtida kokbok...